روانشناسی اجتماعی
شهرام واحدی؛ زهرا کاظم وند اصل؛ سمیرا چناری
چکیده
مقدمه: با طولانیتر شدن دوره جوانی، بسیاری از دانشجویان با چالشهای زیادی در فرآیند هویتیابی درگیرند که جنبههای مختلف رضایت از زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش با این هدف انجام شد که به تحلیل نیمرخ نهفته ابعاد هویتی دانشجویان کارشناسی و ارتباط آن با رضایت از زندگی آنها بپردازد.
روش: روش مطالعه حاضر توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: با طولانیتر شدن دوره جوانی، بسیاری از دانشجویان با چالشهای زیادی در فرآیند هویتیابی درگیرند که جنبههای مختلف رضایت از زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش با این هدف انجام شد که به تحلیل نیمرخ نهفته ابعاد هویتی دانشجویان کارشناسی و ارتباط آن با رضایت از زندگی آنها بپردازد.
روش: روش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل طبقات نهفته با استفاده از نرمافزار MPLUS بود. MPLUS یک برنامه مدلسازی متغیرهای نهفته است که متغیرهای پیوسته یا مقولهای را به زیرگروههای محدودی کاهش میدهد. همچنین برای مقایسه رضایت از زندگی دانشجویان در بین خوشههای نهفته از روش تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بودند که 375 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن (1390)، هویت مذهبی بل (2009)، هویت اخلاقی آکینو و رید (2002) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) جمعآوری شد.
یافتهها: نتایج تحلیل طبقات نهفته منجر به شناسایی 6 نیمرخ هویتی شد و نتایج تحلیل واریانس نشان داد که رضایت از زندگی دانشجویان با توجه به خوشهبندی ابعاد هویتی آنان متفاوت است (01/0>P)، بهنحویکه خوشه هویت کامل، بیشترین و خوشه هویت آشفته، کمترین میزان رضایت از زندگی را دارا بودند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش با استفاده از رویکرد فردمحوری، دیدگاه جدیدی را برای درک ابعاد هویتی دانشجویان ارائه میدهد که برای پیشبینی رضایت از زندگی و ارائه مداخلات متناسب با هر بعد هویتی میتوان از آن بهره جست.
ابوالفضل بابایی؛ شهرام واحدی؛ علی ایمان زاده؛ یوسف ادیب
چکیده
مقدمه: با توجه به شیوع بالای قلدری و تأثیر مکانیسم بیتفاوتی اخلاقی در افزایش نرخ ارتکاب به قلدری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بیتفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری تدوین یافت. روش: مطالعۀ حاضر با روش نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری در این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به شیوع بالای قلدری و تأثیر مکانیسم بیتفاوتی اخلاقی در افزایش نرخ ارتکاب به قلدری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بیتفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری تدوین یافت. روش: مطالعۀ حاضر با روش نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری در این مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطۀ اول شهر ابهر در سال تحصیلی 99-98 بودند و از میان مدارس مقطع متوسطۀ اول به روش تصادفی خوشهای دو مدرسه انتخاب و پرسشنامۀ خودگزارشدهی رفتار اجتماعی کودکان - کریک و گروتپتر (1995) در آنها اجرا شد، همچنین با همکاری کادر مدیریتی و مشاور مدرسه 31 دانشآموز برای هر گروه، انتخاب شدند. سپس یکی از مدارس به صورت هدفمند بهعنوان گروه آزمایش جهت اجرای برنامه برگزیده شد و مدرسه دیگر بهعنوان گروه کنترل هیچ برنامه مداخلهای دریافت نکرد. برنامۀ مداخلهای با محتوای مهارت حساسیت اخلاقی اندیکات، باک، میشل و ناروائیز (2001) به مدت 9 جلسۀ 45 دقیقهای در گروه آزمایش اجرا شد همچنین، پرسشنامۀ بیتفاوتی اخلاقی بندوراو همکاران (1996) و پرسشنامۀ خودگزارشدهی رفتار اجتماعی کودکان کریک و گروتپتر (1995) پیش و پس از برنامه مداخلهای اجرا گردید و دادهها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مانکوا نشان داد که دریافت آموزش حساسیت اخلاقی در گروه آزمایش، موجب کاهش نمرات پسآزمونهای مکانیسم بیتفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری نسبت به گروه کنترل گردید. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، پیشنهاد میگردد که موضوع رشد اخلاقی و مهارتهای مرتبط با آن در جهت توسعه چندوجهی مهارتهای کودکان و نوجوانان درزمینۀ پیشگیری و کنترل خشونت و قلدری مدنظر قرار گیرد.
سمیه غلامی؛ شهرام واحدی؛ مژده اله دادی
دوره 9، شماره 35 ، آذر 1398، ، صفحه 33-52
چکیده
مقدمه: یکی از مدرنترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است. اعتیادی رفتاری که بهطور روزافزون در حال شیوع بیشتر است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نیمرخ اعتیاد به اینترنت دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف ازنظر تنهایی اجتماعی و تنهایی هیجانی انجام شد. روش: جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مدرنترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است. اعتیادی رفتاری که بهطور روزافزون در حال شیوع بیشتر است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نیمرخ اعتیاد به اینترنت دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف ازنظر تنهایی اجتماعی و تنهایی هیجانی انجام شد. روش: جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز تشکیل میدادند که 372 نفر (200 نفر پسر و 172 نفر دختر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، پرسشنامه تنهایی هیجانی (1986) و پرسشنامه تنهایی اجتماعی راسل (1996) بهمنظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. یافتهها: دادهها با استفاده از روش تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA و آزمونهای تعقیبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل خوشهها سه گروه دانشجویان دارای اعتیاد به اینترنت شدید (8/47=M)، اعتیاد به اینترنت متوسط (8/36=M) و اعتیاد به اینترنت خفیف (6/21=M) را مشخص کرد. همچنین تفاوت بین خوشههای اعتیاد به اینترنت سهگانه زیاد، متوسط و خفیف در مقیاس احساس تنهایی اجتماعی، {001/0 P <و (45/123)F} و تنهایی هیجانی، {001/0 P <و (50/130)F} معنیداری بود. نتیجهگیری: با توجه به اینکه درصد بالایی از دانشجویان، از اعتیاد به اینترنت و تنهایی هیجانی - اجتماعی رنج میبرند، بنابراین لازم است پدیده اﻋﺘﻴﺎد اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ بهعنوان ﻳﻚ ﻣﺸﻜﻞ رواﻧﻲ، توسط برنامهریزان فرهنگی و آموزشی و نظام خانواده یک امر مهم در نظر گرفته شود و بهمنظور پیشگیری از این پدیده ضروری است در سطح جامعه در مورد نشانهها و علائم اعتیاد به اینترنت، آگاهیهای لازم ارائه شود. کلمات کلیدی: اعتیاد به اینترنت، تنهایی هیجانی، تنهایی اجتماعی، تحلیل خوشهای